Łączna liczba wyświetleń

sobota, 5 maja 2018

Ranking księgarń – Wasze propozycje (weryfikacja)


W komentarzach pod poprzednią notką pojawiło się kilka propozycji księgarń. Większość z nich sprawdziłem – o tym za chwilę – natomiast jedną doradzam sobie odpuścić. Chodzi o księgarnię Literacką. Na dziś stan wygląda tak, że właściciel ogłosił likwidację firmy, a klienci wylewają żale na forach, że nie dostali ani książek, ani zwrotu kasy.

Co prawda właściciel zapewnia, że wszystko odda, ale wiadomo – będzie miał z czego, to odda, a nie będzie miał, to nie odda (bo przecież kasy nie nadrukuje sobie w domu). A nawet jeśli odda, to pytanie: kiedy?

Poza Literacką, w komentarzach przewijały się cztery księgarnie: Mestro, Yatta, Profit24 i Selkar. Z żadnej z nich nigdy nie korzystałem, więc nie mam nic do powiedzenia o czasie realizacji zamówienia czy stanie dostarczonych książek/komiksów. Ale sprawdziłem ceny, robiąc do tego koszyk. W koszyku wylądowały trzy książki – bestsellery trzech różnych wydawców i trzy komiksy, także różnych wydawców. Do tego sprawdziłem opcje przesyłki gratisowej. I porównałem z księgarnią niePrzeczytane – to jeden z tańszych dyskontów, choć nie najtańszy (szczególnie jeśli brać pod uwagę komiksy).

Tak to wygląda w tabelce:


Podsumowując:

Mestro – ceny książek nieznacznie, ale jednak wyższe, komiksów niższe dosłownie o gorsze. Paczka droższa o nieco ponad cztery zł niż w niePrzeczytane.

Yatta – tu mamy dno. Ceny drastycznie wyższe niż w pozostałych księgarniach, różnice sięgają nawet ponad dwudziestu zł za jedną pozycję (!) – jak w przypadku Sandmana. Na dodatek nie udało się skompletować paczki; była tylko połowa produktów z koszyka. Ba, nie udałoby się skompletować nawet paczki tylko książkowej czy tylko komiksowej. Czyli bardzo skromny wybór, za to bardzo drogich książek i komiksów. Naprawdę nie znajduję powodu, by cokolwiek kupować w tej księgarni.

Profit24 – ceny nie drastycznie, ale wyraźnie wyższe niż w niePrzeczytane czy choćby w Maestro. Próg darmowej wysyłki niższy, ale nasz koszyk i tak się na niego nie łapie. Poza tym nawet gdyby się łapał, to różnica w cenie zamówienia – prawie 20 zł więcej niż w niePrzeczytane i 15 zł do Mestro – pokrywa koszty wysyłki i jeszcze coś zostaje. Wniosek: nie korzystamy (znaczy: my Paweł nie korzystamy, a Wy jak tam sobie chcecie :D )

Selkar – tu nie ma o czym dyskutować: jest drogo. Za ten koszyk zapłacimy o ponad siedemdziesiąt zł więcej niż w niePrzeczytane. I w żaden sposób nie rekompensuje tego niski próg gratisowej przesyłki – tym bardziej że ów próg jest trzystopniowy; 97 zł to tylko przy dostawie do Ruchu, a w przypadku kuriera, to już 297 zł. Wniosek: ta księgarnia nas (Pawła) nie interesuje.

aros.pl
bonito.pl
dobre-ksiazki.com.pl
empik.com
gildia.pl
livro.pl
niePrzeczytane.pl
ravelo.pl
swiatksiazki.pl


Sezrobiłem facebooka, można sepolubiać:

27 komentarzy:

  1. Jeszcze korzystałem z Księgarni Odkrywcy, bo akurat tam znalazłem coś, co mnie interesowało. Do tego jest jeszcze przecież "Gandalf", księgarnia taka no i Dedalus (korzystałem wielokrotnie z ich usług). Ale zapewne nie spełnią wymagań w spisie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, no i jeszcze jest poczytaj.pl - też korzystałem, ale zawsze odbiór na miejscu, bo są w Krakowie.

      Usuń
    2. Księgarnia Odkrywcy i Dedalus nie spełniają wymogów :D Omawiam księgarnie, które można nazwać "powszechnymi", a nie specjalistyczne - Odkrywcy to księgarnia historyczna (tu korzystam też np. z sredniowieczna.com, ksiegarnia.pwn.pl, ksiegarniaonline.pl itd.), Dedalus to tanie książki (tu jeszcze można wymienić poznańskie arsenal.pl czy 3telnia.pl).

      Z Gandalfa i Merlina jakoś nigdy nie korzystałem.

      Zestawienie nie obejmuje też księgarń poszczególnych wydawców, choć tu mogę polecić księgarnię Maga.

      Usuń
    3. Do ODK mam chyba pecha, bo żadna z czterech prób złożenia tam zamówienia, nie powiodła się z powodu braku książek w magazynie. O tym, że ich nie mają łaskawie informują dopiero w odpowiedzi na maile. Spróbuję jeszcze raz, bo widzę, że (teoretycznie) mają książkę, na której bardzo mi zależy (wydaną w 2016, ale już nigdzie nie mogę jej znaleźć), jednak nie będę zaskoczona, jeśli po tygodniu dostanę wiadomość o anulowaniu zamówienia.

      Co do Selkara - dwa razy skorzystałam - ceny okładkowe, ale mieli książki, których nakład dawno się wyczerpał, paczka została wysłana jeszcze tego samego dnia, a książki w stanie idealnym - czego nie mogę napisać np. o Dobrych Książkach. Kiedyś często tam kupowałam, bo tanio, ale podrapane/porysowane okładki, plamy po brudnych palcach i inne ozdobniki były u nich na porządku dziennym.

      Usuń
    4. Nigdy nie kupowałem w Odkrywcach. Naukowe książki biorę albo w sredniowieczna.com, albo w PAN-ie, albo od wydawców (co przedraża, bo koszty transportu...). Ewentualnie - jeśli ksiązka już wyszła ze sprzedaży - kseruję. O zniszczonych książkach z Dobrych Książek i Livro pisałem w pierwszej części.

      Usuń
  2. Ze sredniowieczna.com też korzystam. Zresztą księgarń internetowych jest tyle, że każdy znajdzie coś dla siebie. Nawet mediewista xD.
    A jak się mieszka w dużym mieście, to w antykwariacie można nieraz upolować perełki za śmieszne pieniądze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiem, gdzie w Poznaniu jest taki antykwariat z fantastyką czy komiksami. Bo Antykwariat im. Żupańskiego nastawiony jest raczej na książkę naukową i zabytkową.

      Usuń
    2. Ja po Krakowie po prostu chodzę i co jest antykwariat, to wchodzę. No, ale ja gustuję tylko w naukowych. Na zabytkowe jeszcze mnie nie stać.

      Usuń
    3. Wiesz, w Poznaniu nawet nie widzę antykwariatów. Kiedyś jakiś trafiłem w podwórzu jakiejś kamienicy, ale później nie mogłem go znaleźć, więc albo znikł, albo ja pomyliłem kamienice :D

      Usuń
  3. A sprawdzałeś kiedyś księgarnie Chodnik Literacki? Ja zazwyczaj zamawiam na bonito i arosie i nieprzeczytane. Z tej trójki najczęściej wybieram bonito: książki zamówione do paczkomatu mam następnego dnia u siebie i mam 5% rabat za wydane 1000zł w ostatnich 6 miesiącach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O Bonito pisałem wczoraj.

      A chodnikliteracki.pl na szybko, wg tego samego koszyka:

      Ziemiomorze - 45,17
      Dawca przysięgi 2 - 31,54
      Problem trzech ciał - 21,41
      Dom lalki - 58,15
      Oblivion song - 44,00
      Najemnik - 31,69

      Zamówienie łącznie - 231,96

      Darmowa dostawa - brak opcji.

      Czyli cenowo przegrywa nie tylko z niePrzeczytane, lecz także z Maestro.

      Usuń
  4. No z tym Selkarem to rzeczywiście drogo, aż dziw. Ja to w ogóle rzadko książki kupuję, ale mam taką koleżankę, która kupuje często w Selkarze. Trzykrotnie wysyłała mi paczki właśnie z Selkara. Darowanemu koniu... ale miałam wrażenie, że drogo, a reportaż 'Ziarno i krew' o cenie przeszło 30 zł dali w miękkiej oprawie. Jak dostaję książki od Czarnego to zawsze w Twardej oprawie.
    Niedawno napisała do mnie księgarnia Ocean Książek. Nie wiem jak oni.
    W kazdym razie tę swoją niedawną paczkę z planszówkami zamówiłam od Naukowej.pl i jestem zadowolona bardzo. Tym bardziej, że u nas w księgarni stacjonarnej planszówka Było sobie życie kosztowało 130 zł, a ja zapłaciłam 48. Za 180 zł wyszły mi 4 pozycje, a dostawa pocztą polską do domu za 14 zł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na rynku jest dużo bratów bliźniaków należących do tych samych firm:

    niePrzeczytane.pl i mestro.pl (praktycznie klony), profit24.pl – Profit M Spółka
    bonito.pl i aros.pl – Bonito
    empik.com i livro.pl – Grupa Empik
    znak.com.pl i chodnikliteracki.com.pl (praktycznie klony) – eCom Group
    taniaksiążka.pl i książkomat.pl – Glosel
    ravelo.pl i ksiegarnia.pwn.pl – Grupa PWN

    więc w sumie nie dziwi, że wypadają podobnie.

    Ja od lat kupuję na niePrzeczytane, ostatnio na zmianę z Mestro, bo zdarzy się coś taniej. W przypadku mang wiadomo – Gildia i raczej nikt jej w cenach nie pobije.

    Doświadczenie z Książkomatem mam negatywne. Książki wrzucone luzem do kartonu, za to sam karton owinięty w folię (logika chyba wyjechała na wakacje). Oczywiście skończyło się to obiciem większości książek. Reklamacja szła dobrze do momentu aż moją przesyłkę dostarczył do nich kurier. Później nastąpiła cisza i trzeba było się upomnieć. Nah... podziękuję.

    Empik omijam szerokim łukiem, ale czasem zdarza się, że zostaje tylko on. Niby wydawcy tak narzekają, że opóźnia się w wypłaceniu kasy i narzuca wysokie marże, a i tak jest przez nich faworyzowany. :/ Np. to wydanie Millennium jest dostępne tylko w Empiku. Wkur... mnie jak ten moloch dostaje na coś monopol, bo trzeba zapłacić dużo więcej, niż gdyby trafiło to do ogólnej dystrybucji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, to ciekawe o powiązaniach między księgarniami. Najbardziej mnie zaskoczyły powiązania Empiku i Livro.

      Usuń
  6. 1) Dorzucę jeszcze korob.pl, szczególnie dla osób mieszkających w Łodzi - darmowy odbiór.

    2) W niektórych sklepach warto kupować wchodząc poprzez ceneo - ceny są wtedy jeszcze niższe.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zakupy w mestro polecam robić używając wyszukiwarki z ceneo. Ceny obniżają się wtedy po 3-5zł za książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, wszędzie to robię :D Zdaje się, że dziś zobaczyłem rekordowe różnice w cenach bezpośrednio w księgarni i via ceneo - w dobre-ksiazki.com.pl niektóre tomy Sandmana przez ceneo kosztują o 8 zł taniej!

      Usuń
  8. ja zawsze kupuje na taniaksiazka.pl i do tej pory jestem bardzo zadowolona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tam konto, ale dotąd nic nie kupiłem. Nie pamiętam dlaczego, ale prawdopodobnie nigdy nie udało mi się skompletować koszyka.

      Usuń
  9. Zaglądam i zaglądam i nic. W końcu mi się znudzi. Przydałyby się jakieś recenzje książek. Uważam że świetnie Ci to wychodzi. Wszystko prosto w twarz bez żadnego koloryzowania i z humorem. Widzę wpis z dzisiaj, więc żyjesz...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, leń ze mnie wybitny. A to jeszcze najmniejsza z moich zalet :D Upały ustały, to się zmobilizuję :)

      Usuń
  10. Z mestro uważaj. Cena tej samej książki może się różnić w zależności, czy wchodzisz przez wyszukiwarkę ceneo.pl czy przez strone. różnica w cenie to nawet 5zł na książce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie kupuję w Mestro - przeniosłem się całkowicie do Bonito. Natomiast wcześniej z zasady sprawdzałem czy ceny via Ceneo różnią się od "normalnych". I nie tylko w Mestro - na pewno korzystniej jest kupować przez Ceneo również w niePrzeczytane czy Dobre Książki.

      Usuń
  11. Fajne są również KOROB.GANDALF.ABC.KIEDYŚ MIAŁAM PROBLEMY Z KUPPUZZLE ANI NIEZREALIZOWNO ZAMÓWIENIA ANI NIE MOŻNA BYŁO ODZYSKAC KASY I TAK PRZEZ 3 MCE.KONTAKT ZEROWY TYLKO POCZTA GŁOSOWA.POMOGŁO DOPIERO WEZWANIE PRZEDSĄDOWE

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko cały ten ranking w znacznej mierze nieaktualny, bo to sprzed dwóch lat. Części księgarń już nie ma (na dniach zamknięto Ravelo), część zmieniła drastycznie ceny (Bonito, Aros), pojawiły się nowe księgarnie, stare zmieniały szyldy i właścicieli (pojawił się np. Tantus - dawniej Dobre Książki z atrakcyjną ceną i dobrym pakowaniem).

      Usuń
  13. Yatta to księgarnia głównie z mangami i light novel (ogólnie z towarem pochodzenia japońskiego), dlatego połowy koszyka tam nie ma.

    OdpowiedzUsuń